Fråga!

Min kära läsare Gubbfan har ett par frågor till föräldrar som han hoppas på att få svar på.
Jag hoppas vi kan hjälpa till lite.
Så kom igen nu, svara är ni rara!

Såhär lyder hans kommentar som ni kan hitta under inlägget "hickelicka" något redigerat då alt inte är av relevans för frågan:

Gubbfan om Hickelicka:

Sedan några andra saker som jag har undrat en del över när jag ser föräldrar med barn på stan. Kanske du eller någon annan av dina läsare kan ge några vettiga svar.
1. Varför dessa eviga nappar? Har man inte tid eller lust att kommunicera med sina små? Den verbala kommunikationen är ju så viktig för barnens mentala utveckling och barn är mycket mer kompetenta än vad många föräldrar vill förstå. Vill de ha små hjälplösa bebisar kring sig får de väl skaffa nya småttingar.
2. Varför envisas föräldrarna med att ha vagn även till 3-4 åringar? De kan och orkar mycket mer än vad folk tycks tro.
3. Varför sätter man ofta de små så olika? Pojkar med ansiktet i färdriktningen och flickor vända mot mamman/föräldern.

Jag kanske är lite gammaldags. Jag hade ju egna små på 60-70-80 talet och vi kanske var lite knäppa med idéer om jämlikhet, frigörelse, rättvisa, solidaritet osv. Jag tillhörde den generation som även gav dockor till pojkar (lugn de fick bilar också), dock inte Barbies.


Hoppas nu att ni kan vara behjälpliga!


Kommentarer
Postat av: Cristin

Jag ger gärna min syn på saken :-P



1. Jag tror inte napparna har att göra med färäldrar som inte orkar snacka med sina barn utan jusst eftersom en del barn är väldigt snuttiga av sig och behöver nappen som tröst, som förälder vill man att barnet ska känna sig nöjt och tillfreds. Däremot kan jag tycka det är onödigt med nappar då barnet är såpass stort att hon/han kan prata själv och uttrycka sig. Jag tror även att en begränsning i nappanvändning är bra för barnet, som du Joanne sa att Tiili bara behöver napp när hon ska sova det låter väldigt vettigt :-D



2. 3-4 åringar klarar absolut mer än de flesta tror, där håller jag med och det är säkert bra att sträva efter att de får klara av mycket själva för att de ska utveckla bra självkänsla. Vagn kan man ju ha med om man som förälder vet med sig att en dag kommer utgöras av långa promenader, bättre med en 3 åring i vagn än en som är supertrött och inte orkar gå längre.



3. Jag har faktiskt inte alls märkt av att man sätter pojkar och flickor i olika färdriktning....? Jag ser att de flesta barn, nyfödda- ca 1 år är vända mot föräldern och därefter är det många som vänder barnet så det får sitta frammåt. Är det så att föräldrar gör skillnader bara av den anledningen att det är en flicka eller pojke tycker jag det är väldigt konstigt! Däremot så skiljer sig ju småttingarnas personligheter åt, men det har ju inte med kön att göra.

2010-01-13 @ 10:28:50
Postat av: Jeanette Eriksson

Kan inte annat än hålla med Gubbfan här.



1.Nappar är för sömn och tröst..inte en ljuddämpare eller nått annat.



2.Vagn till 3-4 åringar..har ej så stora barn men kan tro att det är för att man skall slippa oroa sig för att barnet springer ut i vägen eller att det skall ta för långt tid att ta sig från punkt A till B. Ja så tror jag. Min 2,5 åring får gå så mkt han orkar...han går en liten stund sen vill han gärna åka i vagnen.



3. Tror inte att jag gjorde skillnad på mina barn... båda blev uttråkade av att titta på mig vid promenaderna runt 10 månader och då testades det att åka framlänges och blev mkt uppskattat!



2010-01-13 @ 14:51:49
Postat av: Emelie

Jag kan också svara :)



1. Min lilla Oliv använder inte napp och det är jag ganska nöjd med faktiskt, skönt att slippa vänja av honom den!

Han suger inte på tummen eller någonting annat heller så han har inte så stort sugbehov antagligen.



2. Även om barnen är stora vid 3-4 års ålder så kan det fortfarande bli jobbigt att gå en längre stund så det är därför man fortfarande har vagn.



3. Min pojke sitter mot mig och så vill jag ha honom ett bra tag till, han trivs med det och ser tillräckligt runt omkring sig. Förmodligen kommer han att åka så fram tills det är dags att byta vagn.



Jämlikhet är viktigt även nu och det finns många som försöker visa att ens barn, vilket kön det än är, kan bli precis vad den vill och ska få leka med vilka leksaker som helst.

2010-01-15 @ 19:16:14
URL: http://emeliegrahn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0