Annat

Igår åkte vi till Mikael för att spendera natten där.
Lugn kväll med två timmars funderingar på vad vi var sugna på innan vi fick tummen ur att ordna något.
Jag tycker det är underbart när man har två timmar på sig att sitta och bara fundera över en sådan sak, ingen stress.
Imorses vaknade Lillan med ett skrik.. Har varit så senaste morgnarna och jag tycker det är så sjukt tråkigt.
Inte så, det är väl alltid tråkigt när inte barn är nöjda, menjag råkar ha ett väldigt dåligt morgon humör även om jag inte blivit väckt. det blir inte bättre av en sådan väckning kan man ju säga.
Jag känner mig faktiskt som en riktigt dålig mamma de stunderna..
Speciellt som jag vet att vi har fantastiska morgnar andra gånger och perioder.
När hon vaknar kvittrande och glad, även om mitt humör inte är på topp sådana morgnar heller så är det iaf lätt att lura fram ett leende och en mild röst sådana morgnar.
Dessa morgnar när det är ett högt, gällt skrik rakt in i mitt öra det första jag hör så lyckas jag inte.
Jag håller för öronen, ljudkänsligheten är inte vad den kanske borde vara efter att ha klarat av tre månaders kolik helt ensam..
Helt enkelt slutade denna morgon med att jag tog mig till dagis relativt snabbt.
Om inte annat för att hon uppenbarligen behövde roas med något och mitt humör var så långt ner på botten som det kunde komma.
Eftersom jag dessutom läst klart allt jag vart tvungen att läsa inför måndag så hade jag en "ledig" dag.
Tog således med mig Mikael till fiket och åt frukost och läste tidningen.
Detta kanske låter lite illa i vissas öron, att jag lämnar barn på dagis för att sedan inte plugga.
Men till saken hör att jag sitter läser på högskolan 100% och därmed är berättigad full tid på dagis oavsett om jag väljer att plugga eller inte. Men väljer jag bort det så får jag oxå skylla mig själv om jag misslyckas i skolan.
Vissa kanske hellre hade behållt sina barn hemma om de fick en ledig dag över så.
Men det gör inte jag.
Av två orsaker.
Tiili har mycket roligare på dagis med andra barn och personal som har all sin uppmärksamhet riktad mot barnen, än hemma med mig när jag är trött och humöret kanske inte är på topp.
Andra orsaken är denna... Jag är ensamstående med ett barn och har ALDRIG några pauser.
Hon är alltid hos mig..
Och det är således skönt att få vara BARA Joanne några få timmar.
Några timmar när jag inte gör någonting alls egentiligen utom att ta det lugnt.
Jag har så sällan möjlighet till barnvakt så att de få ggr jag faktiskt har barnvakt så är det av speciella orsaker så som födelsedagsfest eller liknande, när man förväntas vara med.
Jag räknar knappt det som egentid, eftersom jag itne får vara själv, eller framförallt inte sitta och bara ta det lugnt, inte en sekund.
Barnvakten får barn så sent som möjligt så att jag bara hinner göra mig iordning så snabbt som möjligt och jag får tillbaka lillan innan jag ens hunnit vakna de flesta gånger. När jag dessutom är bakfull.
Det är itne egentid, det är inte lugn tid..
Och jag behöver det som alla andra ibland.
Därför lämnar jag henne på dagis ibland även om jag inte behöver plugga (vilket egentligen sker kanske en gång per termin bara ändå).

Nu har dock min fina mamma sagt att jag kan få lämna lillan där lite oftare än vad det varit tidigare.
Hon känner att orken är större och Tiili är numera äldre och "lättare" att ha.
Missförstå mig inte nu, mamma hade gärna haft henne oftare om det inte vore för att mamma lider av utmattningsdeppresion och därför inte orkar så mycket osm hon gjorde förr.
Så jag är glad att hon alls känner att hon orkar.
Det är guld att få chansen att vara Joanne liite oftare iaf, utan krav på varken det ena eller det andra.
Få en sovmorgon och efter sovmorgonen få en chans att gå upp och pyssla och pilla i lugn och ro.

Nu är jag klar med mitt bittra inlägg.
Men kan samtidigt tillägga att jag faktiskt haft en riktigt bra dag i lugnets tecken efter den hysteriska morgonen.
Välbehövlig dag helt enkelt.
Sedan åkte Maria med hem när vi hämtade Lillan på dagis.
Det var så längesedan de sågs nu så Tiili var mycket lycklig över att få träffa henne igen!
En bra dag övervägande med andra ord.
=)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0