Dag 22 – Det här upprör mig

Det var en bred titel.
Finns väldigt mycket som upprör mig.
Hur samhället styrs, giriga människor, trångsynta människor, djurplågeri, våld av alla de slag.
Jag blir upprörd när jag har en dålig dag för att jag inte kan rycka upp mig så snabbt som jag vill.
Dumma människor. Skolan.
Människor är dock oftast huvudtemat i vad som upprör mig.
Om det är andra eller jag själv, det är ändå människor.

Men vad som i huvudsak upprör mig är lögner.
Sanningen är inte alltid vacker men den är i alla fall sann.
Sedan kan man ju överväga hur man ska säga sanningen för att vara ärlig på ett så smidigt sätt som möjligt.
Men lögner, oärlighet är nog det värsta jag vet.
Vad finns det på jorden att ljuga om?
Om man alltid tänker efter före och gör sådant som man kan stå för, så finns det ingen orsak att ljuga.
Om man ändå lyckats missa det där med att tänka efter före så ja, då är det väl lika bra att få allt jobbigt ur världen? Snabbt!
Ärlighet varar längst, det gör verkligen det.
Visst, alla människor kommer kanske inte uppskatta ärlighet, men varför i hela fridens namn skulle jag vilja ha dessa människor runt mig då?
Det vill jag inte och de som inte kan tåla ärligheten, även om den ibland kommer helt oövertänkt från min sida och kan låta illa, de vill jag inte ha runt mig.
Folk kan ta illa vid sig för hur jag säger saker ibland, men om de bara hade öppnat munnen och ifrågasatt mig, frågat hur jag menar så hade de snart insett att jag bara är klumpig när jag uttrycker mig.
Men ärlig är jag och jag kan göra sanningen tilltalande om jag får ett par minuter på mig även om sanningen är hemsk.
Ren tystnad, undanhållande av sanningar är inte rätt sätt att gå.
Jag har aldrig ljugit medvetet i hela mitt liv.
Inte ens de vita lögnerna tål jag.
Men ja, jag kan vara extremt duktig på att säga sanningen på ett sådant sätt att människor uppfattar det jag säger så som jag vill att de ska uppfatta det.
Jag är ärlig och säger det oftast rakt ut när det är något eller jag får en fråga, men vill jag inte att de egentligen ska veta svaret så kan jag smita undan den på ett snyggt sätt oftast.
Mitt största problem är väl snarast att jag är helt inkapabel att ljuga.
Det inkluderar även de vita och grå lögnerna,  jag kan helt enkelt inte.
Det märks direkt på mig om jag inte talar sanning.
Därmed har jag oxå insett att det inte ens är värt att försöka eftersom jag ändå avslöjar mig direkt.

Men jag har aldrig förstått mig på de där vita lögnerna som många säger är helt ok.
Varför är de ok?
För att man inte vill såra människor?
Även de små lögnerna kan komma fram och gör det ofta och då har man helt plötsligt sårat dubbelt så mycket som man hade gjort om man inte sa som det var med en gång.

Sanningen kan vara hård, men jag uppskattar den.
Hellre en hård sanning än en mjuk lögn som sedan kommer och slår mig i ansiktet.
Ärliga, sanna och uppriktiga människor är vad jag uppskattar.
Människor som direkt ifrågasätter mig om de känner sig illa till mods av något jag sagt, för det ger mig en chans att förklara mig.
Jag behöver inte ens tycka om en människa, men är den ärlig och rättfram med mig så kan jag ändå uppskatta dem.
De ser till att jag vet vart jag har dem.
Jag vill i alla lägen veta vart jag har människor i förhållande till mig.
Ärlighet gör att jag vet vart de är.
Sedan itne sagt att rakt-på-ärligheten alltid är av godo.
Det finns alltid mer än ett sätt att säga saker på och man måste ibland tänka sig för innan man säger vad man har på tungan.
Beroende på vem man talar med och om vad dessutom såklart.
Jag är inte alltid bäst på detta, verkligen inte, men om människor då är ärliga och säger vad de känner och tänker när de hör mig så kan väldigt många misförstånd rättas till snabbt istället för att bli hiskeliga historier.
Jupp jag kommer från en småstad där lögner och skvaller är en stor del av vardagen.
Skvaller är väl ok, så länge folk är medvetna om att det bara är hörsägen som förs vidare och att det inte alltid är sanningar i det.
Jag har själv blivit föremål för skvaller och finner faktiskt ett visst nöje i det.
Så länge man är ärlig så slipper man undan nästan allt.
Det är dagens ord från mig.
Ärlighet varar längst och genom ärligheten så kan du komma undan från de värsta situationer ganska lätt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0