Dag 07 – Min bästa vän

Bästa vän.
Ett uttryck man hade i småskolan - Bästis.
Jag har ingen sådan.
Jag har några, som är olika bäst i olika situationer.
Olika bäst beroende på mitt humör.
Beroende på deras humör.
Beroende på vem jag för tillfället har mest kontakt med.
Men min bästa vän är en vän jag inte behöver förklara allt för.
Som förstår vad jag försöker säga även när jag inte lyckas få fram orden.
Som ser på mig när allt inte står rätt till när ingen annan ser det.
Vännen som man inte är rädd för att bli osams med för man vet att man inte förlorar vännen ändå.
Som man kan skälla på.
Gråta inför.
Personen som ser tårarna även när det inte finns några på mina kinder.
Vännen vet när man behöver en kram och när man bör låta bli att kramas.
En vän är en person som sitter i andra änden av min soffa försjunken i sin bok och inte märker av min närvaro.
Den som man kan vara tyst med och ändå berätta hela sitt liv för.
Den som man berättar det pinsamma, glada, tråkiga, ledsamma för.
Personen som känner till mina hemligheter.
Personen som känner mig bättre än vad jag känner mig själv.
Just precis.
Där är det.
En bästa vän är den personen som känner mig bättre än vad jag känner mig själv.
Som kan förutse mina reaktioner innan jag själv fattat vad som hänt.
Vännen är den som finns kvar där trots att vi inte pratat på flera månader.
En bästa vän är en person som ringer mig mitt i natten för att den känner ett behov av mig.
Min bästa vän vet att jag finns där på dygnets alla timmar om jag behövs.
Min bästa vän vet att jag aldrig sviker när det gäller.
Vet att jag gör allt jag kan för att min vän ska känna sig trygg.
Min vän får höra mina funderingar, höra mitt dåliga självförtroende.
Vet att jag känner mig låg och värdelös.
Min bästa vän vet att jag inte är värdelös.

Min bästa vän kännetecknas av en känsla.
Känslan denne ger mig.
När jag tänker på min vän, ser min vän, känner min vän.
Min bästa vän är den som kommer undan med alla brister den har och ändå är älskad av mig.
Som accepterar mina brister och älskar mig trots dem,
med dem,
för att jag har dem.
Min bästa vän finns där för mig och vet att jag finns där för denne.
I vått och torrt.
I nöd och lust.
I Nöd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0