För mycket

Vi åker till Lysekil imorgon för 15-månaderskontroll på BVC.
Hoppas vi inte blir där inne för länge bara.
Har tvätt att tvätta, ett berg till och med.
Dessutom måste jag läsa.
Har suttit med huvudet i en bok senaste två dagarna vilket inte gjort tröttheten bättre direkt.
Just nu är det mycket att läsa..
För mycket att läsa på för kort tid känner jag.
Jag orkar ju dessvärre inte med att sitta med huvudet ner i en bok åtta timmar om dagen oavsett om vi har hemmastudier.
Speciellt inte dessa böcker som faktiskt är rätt så tråkiga många av dem och med ett högtravande språk som man inte orkar hänga med i.
Det känns som om de skulle kunna halvera böckerna och ändå skulle man ingenting missa av innehållet i dem.
Jag förstår verkligen inte vitsen i att vi ska läsa allt detta, jag ser faktiskt inte vart jag kan ha nytta av allt detta i mitt blivande yrke.
Mycket av det vi ska lära oss och kunna har egentligen ingen betydelse och det som mest mals runt i mitt huvud när jag läser är meningen "störande upprepning".
För precis så känns det när man läser, som om de upprepar samma sak men med nya omöjliga ord.
Vad är det för fel på att skriva på vanlig ordentlig svenska som gör att till och med en 14-åring kan förstå texten?
Vad skulle man förlora på det egentligen?
Tron på att man är något förmer för at tman kan många fina ord?
Den tron borde ingen ha oavsett.
Nej, ner med huvudet i böckerna igen.. Stackars nacke...

Kommentarer
Postat av: gubbfan

Att kunna många fina ord är en del av härskartekniken.

Som lärare behöver du tydligen använda härskarteknik för att överleva. Eller åtminstone veta när någon använder sig av den gentemot dig.

Dessutom ger dig ett nyanserat språk många fördelar i ditt umgänge med blivande arbetsgivare. De måste ju fås att tro att de har hittat den verkliga pärlan bland de sökandena till eventuella lärartjänster.

Så knoga på bara.

Dessutom kanske ditt nyanserade språk smittar av sig på en liten tös.

Det känns rätt gott när man som förälder i samtalen med barnens lärare får höra att ens barn har ett rikt ordförråd. Att de, till skillnad mot många kamrater, förstår vad de säger och hur de tänker.

Hur var det?

Tanken styr språket, språket styr tanken.

2010-09-14 @ 13:01:41
URL: http://gubbfan.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0