Vilket är bäst?

Jag har nu funderat under dagen på vilket jag föredrar..
Jag har nu gått nästan en vecka med de nya rutinerna för Sprattlarn.
Det har varit en jobbigt vecka.
Dessvärre har det inte heller blivit bättre.
Bara annorlunda...

Förr somnade hon sent, vid 21-22 tiden men sedan sov hon oftast för natten, iaf om det inte var folk här.
Då fick hon sova när hon var trött och det var minimalt med gnäl på dagen.
Hon var glad och nöjd när hon var vaken och somnade relativt snabbt när hon väl somnade.
Bortsett från att vi ändrade nattningarna till att ske i hennes säng för att jag skulle slippa agera säng på kvällarna.
Det tog lite mer tid att lägga henne så men det går bara lättaer och lättare även om det är lite tidskrävande det med, bättre ändå än att jag är säng och hon inte går att lägga ner.

Sista veckan har vi då försökt få henne att nana bara en gång på dagen vilket har gjort att Sprattlarn varit mycket gnällig eftersom hon är trött mycket mer än så.
Hon har iofs somnat vid 20-21 tiden istället då.
Men bara för att vakna igen vid 22-23 och vara "pigg".
Hon intalar sig att hon är det iaf.

Så nu till min undran..
Vilket är egentigen bäst?
Att hon somnar lite senare och sedan faktiskt sover?
Eller att hon somnar på en relativt bra tid men sedan vaknar och är omöjlig att somna om på flera timmar?
Klart att alternativ ett låter spontant bäst.
Men frågan är om det inte bara krävs en vecka till av detta innan hon vant sig?
Jag vet inte..
Men just nu känns det som att jag helst av allt återgår till att låta henne bestämma sitt egna dygn igen.
Det kändes bra då ftast så varför inte nu.
Skulle det bli att hon vänder lite på dygnet så jaja, då fixar det sig väl när hon börjar på dagis om inte annat antar jag.
Såhär trött pallar jag inte att vara mer nämligen eftersom jag knappt får sova alls då jag själv inte är den morgonpiggaste.
Jag går upp med henne men så lägger vi oss oftast på förmiddagen igen och sover lite till.
Det är då denna sovstund vi tagit bort och så har hon haft en sovstund vid lunch istället som bara bllivit ca en halvtimme.
Ni fattar va?
En halvtimme per dag gör henne supergnällig och efterosm det gör att jag itne sovit mer än ca 5 timmar per dygn så är jag rätt slut.

Ju, nu gör jag så att jag återgår till gamla vanor för oss båda.
Orka att vi båda är trötta och gnälliga.
Det ska vara mysigt att ha barn, inte jobbigt.
För oss båda.
Vi ska tycka att det är mysigt och roligt, inte jobbigt, men det har vi båda tyckt nu.
Skööönt att skriva av sig sina funderingar!!
Lättare att komma till beslut då oxå.
Tack!

Kommentarer
Postat av: Camilla

Min spontana tanke är att hon är lite för liten för att bara sova en gång på dagen. Nova sover två gånger, en gång på förmiddagen somnar då nån gång mellan 9-10 och vaknar mellan 11-12. Andra gången blir nån gång mellan 2-16, hon får dock bara sova max 1,5 timmar på eftermiddagen och aldrig efter kl 16. Sen lägger hon sig mellan 7-8 på kvällen. Det är helt perfekt tycker jag. Emilia var nästan 1,5 innan hon bara sov en gång per dag. Det är ju dessutom som du säger, det ska vara roligt att ha barn (även om det är jobbigt ibland) Det är väl inte helt bra om hon vänder på dygnet helt, men det är ju dit sociala liv som blir lidande då. Dessutom vänder hon ju som sagt tillbaka det när hon börjar dagis, då har hon ju inget val. Gör det som känns bäst för er två.

Puss

2010-05-10 @ 21:54:10
URL: http://milinov.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0