Ord

Jag får ofta höra att andras bebisar pratar.
De som är jämngamla med Sprattlarn.
När jag får höra det så blir jag undrande och funderar en liten stund på om hon ska vara lite senare med talet än de andra (och då utveckla något annat sålänge).
Iaf tills jag hör det såkallade talet.
Det är upprepning av ord som de inte förstår innebörden av.
Som en papegoja, den talar, men den pratar inte.
Jag har oxå funderat över om detta är tal, när det kommer ett ord ut barnets mun så blir det väl inte tal bara för att det är ett ord väl?
För i såfall så talade Sprattlarn när hon var ca 3 månader och jag hörde henne säga "åherregud".
Visst var det det hon sa, men inte medvetet på så vis att hon förstod vad det var hon sa.
Likadant är talet nu.
Hon kan säga mamma och titta bla.
Men jag räknar det inte som tala då hon inte tittar på mig när hon säger "mamama", det är bara babbel.
Som allt annat som kommer ur hennes mun just nu.
Hon härmar mig när jag säger "titta", men hon vet ju inte vad det betyder, så jag kan helt enkelt inte räkna det som att hon talar.
Detta gör oxå att när någon säger att deras barn talar så frågar jag med en gång om barnet förstår vad det är det säger.
Svaret blir oftast "nej, men hon/han pratar".
Andra räknar det som tal och prat och ser det där mamam som första ordet även om barnet inte tittar på just mamma när ordet kommer över dess läppar.
Jag personligen kommer vänta med att säga att hon sagt sitt första ord tills jag ser att hon förstår vad det är hon säger.
Till exempel så måste hon titta på mig och säga mamam, innan jag kan räkna det som att hon kallar mig för mamma. och säger det för att påkalla min uppmärksamhet.
Annars är mitt barn väldigt bra på att babbla, hon gör det mest hela tiden hehe.
Om jag skulle räkna hennes babbel som tal bara för att hon upprepar eller råkar säga vissa ord så får jag säga att hon är väldigt tidig i utvecklingen iom att hon sa åherregud redan när hon var tre månader.
Vilket är väldigt orealistiskt
Det är inte bara ett ord utan flera sammansatta ord, det ni!
Sjukt tidig i utvecklingen är hon.
;P

Det ska tilläggas att detta är så jag ser på saken och självklart ser vi allt på olika sätt, så ta inte illa vid er utan se det som det är bara, olika synvinklar på samma sak.


Kommentarer
Postat av: Mongoape

det är ganska normalt för 15 åringar att prata, så pratar hon vid 15 så är det nog normalt. Jag började inte gå för en jag var 14 månader min syrra redan när hon var 9 månader men idag går vi båda två ;)

2010-03-18 @ 15:10:41
Postat av: Kia

Ofta tycker vi väldigt lika du och jag inser jag. När jag läser dina inlägg är det som att någon skulle läsa upp mina egna åsikter. Detta med talet är inget jag börjat fundera på än, men du har så rätt - för inte räknas det som tal om man inte förstår vad man säger.

Ta hand om dig!

2010-03-18 @ 16:41:52
URL: http://kiaskapar.blogspot.com
Postat av: Lina

Håller med dig där, Nathalie verkar dock förstå när hon säger vissa saker såsom mamma pappa och heeej, (hon drar gärna ut på ee:t :P) Mamma hade hon sagt när hon fick gröt med Robert på morgonen och så blev hon lite ledsen och började grina och då sa hon mamma, vilket hon aldrig gjort tidigare. Visst har hon sagt ma mama typ men inte mamma. Pappa säger hon bara när hon tittar på pappa och heeej säger hon när hon vinkar. Kisse, titta och tutte är nån blandning mellan att kunna och inte, kisse säger hon bara när hon busar med katterna men inte så klockrent som hon ska, för jag är också lite av den typen att det måste vara klockrent och inga mellating.



Men härmas de kan hon med haha! men det räknar jag inte med för då härmar hon ju bara ljud, men roligt låter det! :P



Hoppas du fick någon sömn ikväll/natt! Många kramar!

2010-03-19 @ 22:28:09
URL: http://fearsofjune.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0