Sölerisölera

Hela tiden får man höra detta när det kommer till hundar och barn:
-Var konsekvent!

Detta har skapat en del funderingar hos mig.
Jag får nämligen titt som tätt höra att man ska låta barnen söla med maten när de börjar äta.
Haklappen är oftast ren när vi avslutar en måltid här hemma.
Jag har aldrig, och kommer aldrig låta henne söla med maten eller leka med den.
Varför skulle jag?
- Det är bra för att träna finmotoriken.
- Det är deras sätt att upptäcka.
- Det är bra för deras utveckling!
Dessa är de orsaker jag fått som anledningar till att ungarna ska få, söla, gegga och leka med maten.
Men!
Finmotoriken kan tränas på väldigt många fler sätt än bara genom att "äta själv".
Upptäcka saker gör de mest med munnen i denna åldern och ja, det är ju precis där jag stoppar maten hon äter, i munnen, maten behöver inte upplevas med händerna.
Det är mat, inte leksaker.
På vilket sätt det skulle vara bra för utvecklingen har ingen kunnat utveckla för mig ;P
Så den bryr jag mig inte om att tro på.

Det som gör mig fundersam är det fakta att föräldrar tycker det är ok för små barn att söla och gegga med maten, men när barnen når en viss ålder så är det dags att -Sluta leka med maten!
Men vart i detta är man då konsekvent!?
Det är väl inte konstigt om barnet leker med maten, det har barnet alltid fått innan ju.
Hur ska barnet kunna förstå att det helt plötsligt inte är ok när det var ok igår?
Här tycker jag att väldigt många föräldrar brister i att vara konsekventa.
Här sölas det inte med maten punkt.
Där med tror jag att det kommer vara lättare för mig att få mitt barn att förstå senare oxå att det inte är ok att leka med maten.
Maten ska ätas, inte lekas med.

Jag förstår verkligen inte hur "andra" föräldrar kan tycka att sölerierna är ok, när går då gränsen för när det inte är ok längre? 
Och hur ska barnet kunna förstå att- och varför det inte är ok längre!?

Sedan har jag varit med om väldigt många föräldrar som låter barnen "äta själva" sedan när hela köket är nedsölat så svär de över att det är mat överallt.
Påminner mig om det som sägs i filmen "Åter till Cold Mountain" när Renée Zellweger's karaktär står och säger något i stil med:
They make the weather and then they stand in the rain saying -Shit it's raining!
Om kriget.
Bra uttryckt även gällande detta med mat och sölerier måste jag säga! ;)

Nu har jag äntligen fått detta av mitt hjärta, som jag tänkt på detta innan jag fick skrivit ner det nu!
Härligt!

Kommentarer
Postat av: Kia

Jag håller helt med dig. Aldrig någonsin skulle jag låta Minna sulla och leka med maten. Vad finns det för skäl till det? Mat är till för att ätas oavsett ålder..

Mycket bra inlägg av dig och väl formulerat..

Ta hand om dig!

2010-01-17 @ 22:50:54
URL: http://kiaskapar.blogspot.com
Postat av: Cristin

Det är väl helt upp till var och en hur man vill göra. Vill man inte lära dem äta själva då de är små och kladdar så klart de lär sig det senare, äta själva då menar jag.

Det finns ju mat som inte kladdar annars, typ ärtor, kokta morotsbitar, majs, brödbitar osv... :-)



Jag har alltid låtit Patric äta själv (hjälpt honom lite har jag såklart gjort), detta av den anledningen att jag sett honom äta mer då han själv får styra vad och hur mycket han vill ha in i munnen. Han vill gärna klara saker själv.

En till positiv punkt är den att jag får sitta och käka min mat medan han äter sin, extrajobb blir det ju när vi är klara, men nu när han är lite äldre är det inte mycket som hamnar på golvet.



Att leka med maten behöver man inte tillåta bara för att de får äta själva, kastas maten iväg och inget hamnar i munnen tar vi bort tallriken här hemma eller försöker mata.



Ja alla barn är olika och alla föräldrar är olika, där vissa människor ser fördelar ser andra nackdelar och tvärsom.



2010-01-18 @ 08:07:20
Postat av: Jeanette Eriksson

Vilka låter sina barn "leka" med maten?? Att låta barnen äta själv och det blir spill är en del av utvecklingen tycker jag.. men om det leks med maten är inte syftet uppfyllt längre.



Max fick från det att han var 1 år äta sin mat själv..han förde då skeden med glädje från tallrik till mun och efter bara några månader så åt han väldigt bra själv och jag kunde avnjuta min egen mat samtidigt som honom och allt var jättemysigt vid måltiderna.



Sen självklart när han blev mätt så blev det kladd och kast av det hela..men det var bara att avstyra och låta han leka med nått annat.



Det finns väll ingen som ger sitt barn mat med tanken att dom skall leka med den? eller?

2010-01-18 @ 22:33:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0