Ja det vet jag att det är!

En anonym kommentar om detta med barnmatsburkar fick jag.
Anonymt kunde man skriva om man räknat på det och ville berätta för mig hur mycket man betalade på ett ungefär.
Inte för att bete sig som en snorunge.
Jag godkände det likväl för att ni andra ska kunna se kommentaren.
Denna anonyma någon tror att jag lever i en bubbla som tror att burk maten är lika bra som den hemlagade maten.
Och vet ni vad?
Ja det tror jag, jag inte bara tror, jag vet oxå!
För det är få saker i våra affärer som är så kontrollerat som det vi stoppar i våra barn.
Vad skulle det vara för fel på maten som gör att den är sämre än hemlagat.
Jag personligen kan säga att jag inte äter grönsaker så burkmaten är till och med bättre än min hemalagade antagligen eftersom jag inte vet hur man använder tex ärtor.
Det är mycket grönsaker och massa nyttigheter i dessa burkarna, det enda som är sämre det är att många värmer det i  micron, vilket tar bort en del av näringsämnena.
Men det är ju bara av ren lathet, de som värmer i vattenbad de har en supermåltid som många av oss vuxna antagligen skulle må bättre av att äta än våran egna hemmalagade mat oxå!
Bara så ni vet.

Kommentarer
Postat av: Kia

Du har så rätt så att barnmaten är ordentligt kontrollerad och säkert kommer upp i en liknande kvalité som hemlagat. Barnmaten är några av de "renaste" produkterna som finns i våra butiker. Däremot skulle jag personligen inte ge mina barn burkmat ist för hemlagat, men det är mer för att jag är så kinkig med vad jag stoppar i mig och har fått för mig att färdiglagat ska undvikas i största mån. Jag köper inte färdiglagat till mig själv och skulle därför inte köpa det till henne heller även om jag vet att den är bra. Däremot tror jag burkmaten är ett superbra komplement att ha med i skötväskan och liknande.

Jag skulle nog försöka värma maten på spisen ist för i micron, men det gäller ju all mat och inte bara barnmaten, då det ju är allmänt känt att micron ändrar livsmedlens molekyler och förstår vitaminer mm. (Går att läsa här bl a http://www.utbildningscenter.se/dokument/nyhetsbrev.5.2009.pdf)

Oj, vad jag svammlar..

I korta drag så är ju det jag vill ha sagt att barnmaten säkerligen är suverän mat för små barn, men pga egan konstiga ideér skulle jag inte ge den till vardags åt mina egna barn..

2010-02-09 @ 13:42:32
URL: http://kiaskapar.blogspot.com
Postat av: Emma

hm alltså jag tor man ska se på barnmaten på samma sätt som man gör med allt halv eller helabrikat....dvs det är ungefär som om du själv äter Findus lådor varje dag,,,inget större fel med det men jävligt trist, dyrt ...

Men kolla innehållsförteckningen på en burk...större delen av innehållet är vatten,,sen kommer det lite av de övriga ingredienserna.

Var och en gör som man vill men dina inläg här känns mest som ett "försvarstal"...för att rättfärdiga att du använder dig av burkmat. Men för vem måste du redovisa det? varför känner du att du måste försvara det så hårt?? Alla får vi ju göra hur man själv finner bäst för sin situation,,



mvh Emma

2010-02-09 @ 16:03:53
Postat av: Joanne

Kia - fixa idéer har vi alla om något haha.



Emma - gällande detta med halv- och helfabrikat, maten som är det för oss, om du tittar på innehållsförteckningen på baksidan så lär du märka att det är mycket tillsatser i den maten bla socker oc annan skit, så att jämföra det med barnmaten är inte ens möjligt då det är världar ifrån varandra i innehåll.

Orsaken till att det mestadels är vatten i burkarn är för att det ska vara möjligt för ett barn att sväja det hela, utan vatten skulle det vara en gegga och inte en pure med bitar i.

Vatten har de oxå i för att det hjälper magen att berabeta maten så att de inte blir helt förstoppade plus att de inte kan ha grädde eler andra lactos produkter i, så som mjölk, då barn inte ska ha det innan ett års ålder då alla människor är mer eller mindre känsliga för lactos.



Vem jag håller försvarstalet för gjorde jag klart för i första inläget om barnmat, för alla de som skäms lite över att de ger sina barn burkmat, det är absolut inget fel på den och i många fall bättre mat än den hemlagade.

Varför får ingen försvara burkmaten?

När det finns så många som skuldbelägger föräldrar som ger den helt i onödan!

Sedan försvarar jag inte att jag använder det, jag bara talar om att jag gör det och att det är bra mat eftersom så mångga har fördommar mot det.

Detta är min blog och den är till för att jag ska kunna lufta mina tankar och mina åsikte och om det inte passar så är du välkommen att sluta läsa.

2010-02-09 @ 17:18:47
URL: http://sprattlarn.blogg.se/
Postat av: Emma

well..vad ska man säga? som jag skrev ovan så är det upp till var och en hur man vill göra, jag ger burkmat som en grej när jag inte hunnit laga mat osv...mer vill jag inte ge. jag vill nämligen inte betala svindyra pengar för vatten som jag kan tappa från kranen,Sen vill jag även att maten ska smaka nått. vilket är dåligt i de färdiga burkarna. De är jävligt smaklösa o trist konsistens,

Sen är det lättare att ha kontroll över vilka råvaror mitt barn får i sig om jag lagar den själv,,,, jag vet att det som heter biff verkligen är biff o inte nån köttslamsa från valfri kroppsdel på kossan, mm mm

men återigen är det upp till var och en, själv kör jag som sagt lite av varje.



Helt klart är det din blogg, men det är ett öppet medie (på det sätt du väljer att publicera den) och då lär man ju få räkna med att alla inte håller med det du skriver samt även frågar varför du gör som du gör. Om du inte orkar med det så kanske du ska fundera över varför du har en blogg? Är det för att få massa ryggdunk av andra mammor som säger hur bra du är o så söt Tiili är? FÖr är det bara för att lufta dina egna tankar så kan man ju skippa att publicera dem. Själva syftet med en blogg är ju att interagera med sina läsare....



2010-02-09 @ 19:09:13
Postat av: m

Tycker det är super att det finns färdig mat att köpa till våra barn! Självklart är det mycket fin och noggrannt utvald mat i dessa burkar, det är inget halvfabrikat på nått sätt! I Sverige hade det aldrig kunnat gå att få sälja barnmat i den utsträckningen som det görs om den inte hade högsta kvalité. Om det inte hade varit för att jag tycker att det är så roligt att laga hemma till min knatte skulle jag mer än gärna köpt. Men många tycker inte att det är så roligt att laga mat, samt att de kanske har barn är mycket tidskrävande; att då kunna köpa färdig mat som är bra, och man vet innehåller all näring och vitaminer barnet behöver är ju kanon!

2010-02-09 @ 21:27:48
Postat av: Cristin

Jag har inte hört något direkt negativt om burkmat, när Patric var liten sa BVC sköterskorna att många använder burkarna när de ska iväg, de är smidiga att ha med sig. Själv har jag lagat egen mat då jag tycker det känns bäst så. Jag vet hur jag hanterar livsmedel, jag vet exakt vad jag har i och jag har läst om att det kan bli enklare att övergå från bebismat till "riktig" mat om barnet redan från början fått äta av det hemlagade. Sen att det blir billigare är ju ett stort pluss i kanten :-) det är väldigt bra för en som förälder att laga egen barnmat också jusst eftersom man då kommer i kontakt med vissa livsmedel, ex grönsaker i ditt fall, som man i vanliga fall inte använder. Det är en bra introduktion till matlagningen som behövs då barnet är äldre och inte längre bör äta burkarna, det föräldralediga året är perfekt för att utveckla sin matlagningstalang;-) Sen självklart som de andra sagt att det är upp till var och en, jag vill bara försöka dig se det positiva med hemmagjord mat :-)

2010-02-09 @ 21:34:48
Postat av: Miss Anne Onym

Eftersom du skriver att du inte äter grönsaker undrar jag hur du har tänkt göra när din dotter blir så gammal att hon börjar äta den mat du äter? Du kanske ska börja äta lite mer grönsaker själv så att du lär henne att äta nyttigt? Det mår nog både du och hon bra av!



Annars tycker jag att barnmatsburkar kan vara bra. Men de funkar ju inte hur länge som helst...

2010-02-09 @ 21:54:39
Postat av: Joanne

Emma - det var mycket bättre sätt att uttrycka samma åsikt som du gjorde innan, det jag menar är att det finns sätt att säga saker på och det finns sätt att säga saker på.

Man får gärna komma med kritik om den är väl framförd, det handlar verkligen inte om några ryggdunkar jag vill ha.

Utan helt enkelt mitt sätta att skiva ner vad jag tycker och få reflektioner på det på ett trevligt sätt, långt ifrån alla vet hur man gör det på ett trevligt sätt och det irriterar mig.

MEn denna gången gjorde du dig förstådd på ett bra sätt utan att uppröra på något sätt, vilket även är det bästa sättet att få folk att ta till sig det man säger.

Som jag och många andra med mig säger så är det högkvalitée på maten och inte några "slamsor" den är gjord av.

Dock håller jag med om att den är smaklös, men min egen är för kryddad för att fungera att ge liten här hemma. och jag kryddar innan jag tillagar varav att min mat inte är ett alternativ att ge min lilla.



m - Ja, jag är ju inte så överlycklig i att laga mat och känner mig orolig fö om honska få i sig allt hon behöver, därav att jag prisar burkmaten!



Miss Anne Onym - nej hur länge som helst fungerar e inte haha.

Men ett tag.

Nu är det som så att jag äter grönsaker, men inte de mildare av saget ärtor och morot.. Utan jag äter broccoli och spenat mm, sådan mat som kan ge trubbel i magen på ett barn som redan har lite trubbel med magen. Annars kan jag göra en tomat och rödlökssallad och så, men det är väl inte aktuellt för liten med rå rödlök ex.

Det var detta jag menade med att jag inte vet hur jag använder grönsaker i maten på det vis som de gör i burkmaten.

Annars tycker jag oftast om de grönsaker som de flesta inte gillar, som broccoli, spenat och blomkol.

2010-02-09 @ 23:27:56
URL: http://sprattlarn.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag ger bara burkmat till Oliver och inte fan skäms jag över det, han blir mätt och växer på bra.

Jag tycker minsann att maten smakar det enda som fattas för mig är salt annars hade jag ätit det.



Förresten är det så liten del av barnets liv som den äter burkmat så det gör inget, tids nog kommer han få äta våran mat också.

Jag ska bara blir bättre på att komma på varierande måltider och skaffa mig lite aptit!



HEJJA BURKMAT! :D

2010-02-09 @ 23:39:26
URL: http://emeliegrahn.blogg.se/
Postat av: Gubbfan

Får en gamling som har en smula distans till burkmaten komma med en liten grumlig kommentar?



Vi var i samma läge som ni unga mammor för mer än 40 år sedan.

Jag är helt övertygad om att dagens burkmat är mycket bättre än den vi köpte då.

Även vi köpte burkmaten. Trots att min fru var specialutbildad på spädbarnsvård.

Det var bekvämt.

Det fanns alltid tillhands när barnet var hungrigt. Dessutom var vi, liksom ni, påverkade av en massiv reklamapparat.

Jag är helt övertygad om att många barn får i sig bättre mat genom burkarna än de får om de äter samma falukorv som deras föräldrar.

Får de sedan en snutt av världens bästa barnmat serverad ur värdens bäst designade förpackning i samband med att de skall sova, så tror jag ingen skall klaga på det lilla barnets kost.

Bara man låter de vänja sig med "riktig" mat i tid.

För det blir DYYYYYYRT med burkarna.

Man kan inte som en ung familj eller ensamstående ha råd med burkmaten. För de flesta räcker inte inkomsterna.

Dessutom, tro mig, är det en glädje att se en liten lycklig unge sätta tänderna i ett fläskkotlettsben. Stenåldersmänniskan finns kvar någonstans i generna.

:-)



P.S.

Passa bara att det inte finns några små benflisor som barnet kan göra sig illa på om hon/han får i sig dom. För småttingarna är bra på att rensa ett sådant där ben. Finns det bara en tand så kan de rätt mycket. D.S.

2010-02-10 @ 13:49:50
URL: http://gubbfan.bloggagratis.se
Postat av: Camilla

Håller med Emelie. Hejja Burkmaten!!!

Eftersom jag inte tycker om osaltad mat själv och inte vill salta min mat efter att jag lagat den så passar inte min mat till Nova.

Hon får enbart burkmat. Dessutom vet jag att hon får i sig det hon behöver vad gäller grönsaker, vitaminer mm. Ingen mjölk som hindrar järnupptagningen och inget salt som inte är bra för njurarna.

Gjorde samma sak med Emilia och det var inga problem att få henne att äta våran egenlagade mat när det var dags för det.



Så jag säger det igen: Hejja burkmaten!!!

2010-02-10 @ 23:55:36
URL: http://milinov.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0