Fryst Gullmarfjord

För er som inte vet vart lysekil ligger så kan jag berätta att det ligger vid en fjord.
Jag tycker det låter så exotiskt med fjord haha.
Gullmarsfjorden heter havet, fjorden, rakt utanför mitt fönster.
Gullmarsfjorden har fryst.
Det är inget nytt för i år, det har hänt förr i tiden oxå.
Att det frusit hela vägen bort till Skaftö (eller "andra sidan" som vi ofta säger).
Förr i tiden har det frusit på så att det har gått att köra bil på isen har min morfar berättat.
Om det är sant vet jag inte.
Jag personligen kan dock inte minnas att det frusit hela vägen över innan.
Det har säkert skett, men inte minns väl jag om det skedde när jag var tex 7 år.
Idag dock så blev det så tydligt för mig att Gullmarn frusit hela vägen över.
Det var vitt!
Helt vitt utom där "båtar" farit.
Då talar jag om passagerarfärgan Carl Wilhelmsson och bogserbåtar och andra större och tyngre fartyg (?) som kommer till och från Grötö och hamnen.
Isen är rätt tjock om man tittar ut över det hela.
Där  det har farit fartyg har det skapats öppet, men helt stilla, hav.
Det ser ut som stigar på håll, stigar på isen ner i vattnet. 
Synd att jag inte har en bättre kamera, för jag tror det skulle vara väldigtsvårt för mig att fånga det på kort.
Verkligen vackert är det iaf!
Så jag ville berätta det här så jag aldrig glömmer första året som jag ser att det frusit hela vägen över.
Denna gången kanske jag minns detta om tio år tack vare detta inlägget!
Mycket vackert är det...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0