Förskola.

Ja så är det då dags att söka till förskolan.
Jag ska sätta mig ner och kika på vad som finns.
Jag funderar mycket på de enskilda förskolorna nämligen, men då vill man ju ha lite koll på vad för pedagogik de tillämpar på de som finns inom lämpligt avstånd.
Morgondagen får gå lite åt det och att söka.
Jag gillar att ha koll på vad jag sätter mitt barn på och då gäller det att läsa lite.
Själv gick jag hos Dagmamma vilket jag älskade.
Pratar fortfarande med mina dagmammor idag.
Men vill inte ha henne hos dagmamma om jag inte känner dagmamman själv.
Så då tar jag ett mellanting, jag tar en enskild förskola om möjligheten finns.
Har nämligen hört att de oftast har mindre barngrupper på dem.
Vilket jag verkligen vill ha.
Mindre barngrupper.
Det känns som en viktig sak för de flesta föräldrar detta med storleken på barngrupperna, ändå verkar komunerna inkapabla att få ihop det som är så viktigt som våra barns förskole- och skolgång.
Jag komer därmed göra vad jag kan för att hitta ett dagis som inte liggern närmast möjligt utan försöka få ihop det hela så att jag får in så många av mina viljor på samma ställe haha.
Hoppas ni förstår hur jag menar nu.
Japp, imorgon ska det sökas förskoleplats.

Kommentarer
Postat av: linda

Hej! Visst är det svårt att välja dagis....vi har ett tag kvar, men vi bor i Sthlm och det är svårt att få dagisplats om man inte är ute i god tid, så vi har varit tvugna att redan nu söka, och då är Tyra bara 8 veckor gammal.....



Jag har inte tänkt så mycket på just storleken på grupperna, men ville att man ska ha ett eget kök och göra maten på plats på dagis och av "riktiga" råvaror, inte uppvärmd mat från centralkök. Sen tycker jag att det är ett plus om man är ute så mycket som möjligt, på dagiset jag är intresserad av har man möjligheten att välja att ens barn ska sova ute, och det tycker jag verkar vettigt.....Jag har även gått på bekantas rekommendationer som vet lite om dagis i området.....men det är super svårt ju, man vill bara ha det bästa till sitt barn!

2010-02-16 @ 20:20:43
URL: http://linmackblogg.blogg.se/
Postat av: Kia

Ja, det är en riktig djungel det där.. Här har jag dock så tur att det finns dagis endast 5 minuter bort (med tabke på att vi bor ute på landet i en liten by är detta otroligt). Det är ett föräldrakopperativ där maten lagas på plats och barnen är ute dagligen. Skogen ligger granne med dagiset. Jag ska kolla vad som gäller där annars är jag lite sugen på motessori-dagiset i stan, avståndet känns okey så länge hon får den bästa platsen vi kan finna.

I grannkommunen har t.o.m dagispersonalen fått ta ut hörselskydd för att ljudnivån är så hög. Stackars barn säger jag bara!

2010-02-16 @ 21:54:51
URL: http://kiaskapar.blogspot.com
Postat av: Lina

tackar :D Vad glad jag blir!



Oh ja det där med dagis/förskola är ju grymt svårt. Vi har ett som ligger precis intill och jag har hört en hel del gott om det så det lutar ju mot att Nathalie kommer att gå där dock kommer jag också läsa på lite innan jag söker om plats. Jag tycker också att barngruppernas storlek har stor betydelse men också utevistelse. Jag gick på ett dagis när vi nästan alltid var utomhus och det tycker jag är bra, frisk luft och natur är bra för barn enligt mitt tycke. Sitta inne gör vi människor ändå för mycket :P



Hoppas det går bra med sökandet och att du hittar någonting som känns bra. :D

Kram!

2010-02-16 @ 22:56:39
URL: http://fearsofjune.blogspot.com/
Postat av: linda

Lycka till med sökandet idag då! Det är ju verkligen en djungel. Och att dessutom söka i en annan stad måste göra det hela ÄNNU svårare. Men visst får man väl besöka ett dagis innan man bestämmer sig för om barnet ska gå där? Jag hoppas på det iallafall. Jag skulle tycka det va skönt att "känna av stämningen" innan jag tackar ja till en plats. De dagis som jag funderar på har jag ju bara sett från utsidan.



Passar också på att säga hur duktig och stark du verkar vara. Jag har följt din blogg via minbebis sedan jag själv blev gravid. Men det är först efter att ha fått barn själv som jag förstår hur tungt det måste vara vissa dagar att vara själv med allt jobb och ansvar, och även hur stark man måste vara för att klara av det! Hoppas du får höra ofta vilket bra jobb du gör!

2010-02-17 @ 09:17:15
URL: http://linmackblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0