Burkmat.

Jag tänkte på det när jag skrev förra inlägget.
Det är så mycket fördomar mot barnmat på burk nuförtiden.
Jag hade dem själv innan lillan skulle ha mat.
Tydligen tålde inte jag burkmaten när jag var liten så min mamma fick laga eget till mig.
Men skillnaden på förr och idag är att det är strängare regler för allt sånt.
Det som är i dessa burkar är bara helt vanlig kokad mat som mixats till lagom koncistens.
Som inte har kryddats med salt eftersom bebisars njurar inte klarar av att hantera saltet.
Idag får det inte lov att vara några koncerveringsmedel eller annan skit i maten.
Det är bara vanlig mat!
Så vad är då felet med dessa burkar eftersom så många är emot dem och de som ger dem nästan skäms lite för att de inte lagar eget och ger barnen?
Det enda felet jag kan hitta, vet ni vad det är?
Det är att det blir mycket dyrare att ge de små burkmat istället för att laga maten själv.
Jag räknade ut att för ett barn som äter en stor burk mat två ggr om dagen (vilket en 8 månaders helst ska göra) så kostar det ca 600 kronor i månaden.
Visst det är väl inte så mycket egentligen, inte mer än att jag kan lägga pengarna på det.
Men sedan tillkommer gröt och välling på detta oxå så matkontot är större än så.
Det är ok för mig.
Det gör inte så mycket, men då kommer jag att tänka på att vi på vårat ICA har den billigaste barnmaten i Sverige!
Så jag har funderat lite nu och undrar då.
Hur mycket lägger ni andra på barnmatsburkar i månaden?
Ni som inte bor här i Lysekil alltså.
Skriv anonymt ni som inte gillar att lägga ut era namn, men jag vill gärna veta hur mycket det varierar beroende på vart man bor.

Kommentarer
Postat av: Anna Å

Theo äter än så länge bara burkmaten, har testat att laga egen men den totaldissar han. Burkmaten kostar mellan 9-14 kr/st på vårt ICA. Snittet på det 690kr/månad. Laga egen mat är ju inte heller gratis så jag undrar egentligen hur många kronor man tjänar på det...

2010-02-09 @ 09:56:08
Postat av: Anonym

Det verkar som att du lever i en bubbla. Du menar att burkmat är lika bra som att laga eget? Jösses..

2010-02-09 @ 10:16:07
Postat av: Kajsa

Håller med dig, jag ger så mkt burkmat jag kan, smidigt snabbt och uppskattas tyvärr bättre än hemlagat. Fast jag tänker mig att jag ska försöka varva mer. Men det är intressant det där vad det skulle kosta i månaden. Räknande på ett ungefär och det ligger på ca 720 kr i månaden och då bor vi i Stockholm.



/Kajsa

2010-02-09 @ 11:07:12
URL: http://www.tingeling79.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0