Vad äro ett namn?

Ett namn är det som i skrift växer samman med din person.
Det som i tal växer samman med ditt ego.
Ett namn är det som är ditt.
Ditt och ingen annans.

Lillans namn är nu färdigt.
Det är klart.
Hon har nu sitt fulla namn.
Det namn hon kommer bära.
Det namn som kommer växa samman med hennes person.
Hilma Käth Tiili Strauss Brorsson.
Jovisst är det långt.
Men inte att förglömma är att hennes namn bär med sig något från viktiga personer.
Personer som kommer påverka henne på ett eller annat vis.
Hilma är Tiilis gammelgammel farmor på min pappas sida.
Eller förenklat blir det bara gammelfarmor.
Eftersom Hilma, denna ljuvliga lilla tant som blev 96 år gammal alltid har kallats Farmor av mig.
Den riktiga Farmodern, hon som födde min far är inte värdig att finnas med, inte ens på ett litet hörn av Tiilis liv.
Hilma är den starka, den orubbliga, den hårda men ack så kärleksfulla!
Käth är Tiilis gammelmormor, min mormor.
Den som även hon kämpade och vann.
Vann en underbar man som för alltid kommer vara den man som står mitt hjärta närmst.
Min morfar alltså.
Käth är oxå Tiilis moster, Cindy.
Den varmhjärtade som lever i drömmarnas land, som alltid får sitt hjärta krossat av den brutala verkligheten.
Tiili är böckerna, de som jag hoppas att hon kommer insupa, bli full på.
Men oxå den röda stenen även kallat tegel, jag hoppas hon inte kommer brytas itu allt för lätt tack vare detta namnet.
Leva och lära, bli stark och lycklig, bli en byggsten att lita på.
Orubblig är väl att ta i.
Böckerna och starkheten, inte hårdheten.
Lärdomen jag hoppas hon kommer få.
Strauss, ja det är hennes far, hennes morbröder henner Farmor och Farfar.
Jag hoppas hon får mycket från dem.
Även från dem som inte har det samma namnet, men ändå samma blod i sina ådror.
Det är hennes, det är viktigt, det ska aldrig glömmas eller göras mindre för att hon bara fick ett från den sidan.
Strauss. Det ska aldrig glömmas.
Brorsson..
Ja, det är jag.
Jag och mina syskon, min far.
Vi egendomliga och i de flestas munnar "svåra" människor.
Men som egentligen är lättare än de flesta.
Därför blir vi svåra för dem.
Brorsson är inte bara ett namn..
Det är ett sätt.
Det vet de som känner oss.

Lillan har fått sitt namn.
Namnet som kommer växa samman med hennes person.
Idag fick vi det slutgilltiga pappret.
Idag fick hon sitt namn.

Kommentarer
Postat av: Darya

Åh, så fint.

2009-09-15 @ 00:57:18
URL: http://darya.blogg.se/
Postat av: Gubbfan

Fina namn med mening för dig.

Jag blev bara så ledsen när jag läste din blogg nu på morgonen. Jag vet inget om din biologiska farmor, vet inte vad ont hon kan ha gjort, men i alla fall.........

Ytterst få människor är genuint onda.

De flesta som vi tycker illa om, rids av sina inre djävlar.

Vi människor är så konstigt funtade, så ingen förstår egentligen hur vi tänker, hur vi känner.

Så låt oss inte förkasta våra medmänniskor, även om det känns svårt att acceptera att vissa fortfarande är levande.



Förresten!

Nu kommer den lille elake språkpolisen fram igen.

:-)

I din rubrik skriver du "äro ett namn".

Många studsar nog där eftersom ordet äro betecknar flertal.

Jo jag vet! Ett namn kan bestå av många namn så du har rätt, men ändra gärna på antingen äro eller ta bort det där lilla retsamma ett.

För jag tror att det är just den där spännade och

fina kopplingen till andra personer, andra generationer som du vill visa på.

Äsch, ord ÄR spännande. Hoppas verkligen att lilla Tiili kommer att få sjunka in i böckernas fantastiska värld. Läs för henne så mycket du kan, lär henne läsa så fort du kan, och ge henne böcker i massor.

2009-09-15 @ 10:04:27
URL: http://gubbfan.bloggagratis.se
Postat av: Lina

Joanne! Klicka in på länken nedan!

Fuji ger ut gratis fotoböcker till och med idag! så snabba att göra en så kan du ju behålla en och ge pascal en ;)



http://www.fujidirekt.se/asp/_campaign/pc/index.asp?utm_source=PcForAlla_20090623&utm_medium=Print&utm_campaign=Gratis-Fotobok



Ett tips bara, kom ju på att jag läste att du vart så nöjd med din :)



2009-09-15 @ 12:29:14
URL: http://fearsofjune.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0