Mat var det ja!

Jag är kass på detta med mat.
Jag vet att jag måste äta ordentligt.
Speciellt som jag ammar.
Om ingen näring kommer in så kommer det inte ut någon i mjölken heller, så jag anstränger mig för att komma ihåg att äta.
Ja... Komma ihåg.
Jag är nämligen en sån udda människa som bara blir hungrig ungefär varannan till var tredje dag.
Det är inte ofta, så jag tvingar i mig mat varje dag.
Är oftast inte ens sugen..
Men för min bebis skull så måste jag äta och det gör jag.
Men nu behöver jag eran hjälp!
För det är som så att jag tycker om mat, jag gör det!
Men jag har dålig fantasi och ingen motivation till att laga mat utom Sprattlarn.
Så snälla, snälla ni, lämna en kommentar med lättlagad, snabblagad, mat.
Fet mat är bara bra!
Så bekymmra er inte om att det måste vara super nyttigt.

Om ni inte vill avslöja vilka ni är så skriv anonymt.
Bara ni skriver dit något.
Ge mig era favoriter ge mig vad ni kan komma på!
Mat som äts direkt och sånt som är lätt och bra att frysa in i matlådor.
Ge mig vad ni har.
Snälla jag behöver faktiskt lite hjälp på traven.

Skriv!
Skriv!
Skriv!

Kommentarer
Postat av: Gubbfan

Det är inget kul att laga mat ensam.

Jag vet.



Så det första du skall göra är att skaffa en kokbok.

Gärna en gammal Vår Kokbok från KF. Den har kommit ut i så många nya upplagor så det går nog att få tag på en gammal någonstans för nästan ingen ting, kanske gratis.

Du kanske fick något användbart om du hade hemkunskap. Det där ämnet där man tar död på matlagningslusten eftersom allt skall göras så riktigt och man har glömt att det viktigaste för människan är att leka.



Sedan börjar du med att laga pannkaka. Det finns grundrecept där. Men ta minst dubbelt så många ägg som det står i receptet.

Sedan kommer det viktigaste!

Man kan fylla pannkakor med nästan vad som helst.

Allt är gott om man sedan fyller pannkakorna med vad man fått ur kylen. Lägg dom i en form, riv eller hyvla vanlig hushållsost över, in i ugn och ta ut när osten börjar få färg.

Sedan är det ju gott med pannkakor som vanligt med några olika sorters sylt samtidigt till och gärna en STOR klick hårt vispad grädde till. Nyttigt socker och nyttigt fett.

Annars är vanlig omelett en räddning.

Alltså vispa ihop några ägg med lite vatten, ca en matsked vatten per ägg. Salta och experimentera gärna med olika kryddor och stek i en stekpanna. Även här rensar du kylen efter några rester och har över. Har du inga rester går det bra med ostbitar.

Det viktigaste är att du har ÄGG, RIKTIGT SMÖR, VANLIG HELFET HUSHÅLLSOST, MJÖL(vete, rågsikt, dinkel, graham osv att experimentera med).

Äter du och tösen ensamma kan ingen avslöja eventuelle missar. Men det kan bli kul att prova olika saker med ägg som utgångspunkt.

Men du!

Det finns många recept som de har krånglat till med en massa konstiga ingredienser. Bara dumt och dyrt.

2009-09-28 @ 11:07:36
URL: http://gubbfan.bloggagratis.se
Postat av: Darya

Jag är gillar att laga mat men är jättedålig på att variera mig så det blir mest pasta med nåt tillbehör eller pannkakor. Köttbullar, potatis, brunsås & lingon är en favorit! Haha jag var nog inte så mycket till hjälp. Fisk! Fisk är gott! Lax i ugn med potatis och sås är enkelt att göra och riktigt gott.

2009-09-28 @ 12:08:48
URL: http://darya.blogg.se/
Postat av: Lina

Korvstråganof (noll koll på stavning) grymt enkelt, koka pasta och sen köper du en falukorv och hackar, en gullök, paprika, champinjoner och så matlagningsgrädda, passerade tomater och smaksätt med salt och peppar, grymt gott och lätt lagat!



Sen går det ju att köra på pasta sallad, du gillade kyckling va? stek kycklingen i små bitar, haka sallad, tomater, gurka och rödlök köp en craime fraiche (dålig stavning) och rörihop och pasta skruvar förstås! Salt och peppar i alltihop också, kan även gå med lite salladskrydda, skit gott!



Bakad potatis, med en massa smöör! och keso blandats med tonfisk och dill, skit gott och enkelt det med!



Det är lite av mina favoriter, annars funkar blodpudding här hemma också! Lycka till!

2009-09-28 @ 15:23:17
URL: http://fearsofjune.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Igår gjorde jag följande:



Stekte Kung markattas förmarinerad tofu i sesamolja med lite färsk ingefära och vitlök. Hällde i 1 pkt frysta wokgrönsaker, curry, röd currypasta, spiskummin, lite balsamvinäger och örtsalt. Sen hade jag lite havregrädde (ta vispgrädde du som behöver det) och lite grönsaksbuljong. Jasminris till. Det blev jättegott.



Imorgon ska jag koka rödbetor, ringla över lite honung o så pinjenötter på det. Så en fetaostsallad med oliver o avocado till. (lite för smalmatigt för dig kanske)



I förrgår gjorde jag burgare och till det klyftpotatis, rödbetor o morötter i ugnen.

2009-09-28 @ 16:54:51
Postat av: sara

Klyv potatis och hacka lite morötter, lägg det i en form, häll lite olivolja på salta och peppra blanda och sen in i ugnen, stek kareer till och gör en god kall sås på turkisk yhogurt tex. tsatziki (eller hur det nu stavas hehe) lycka till med matlagandet:)

2009-09-28 @ 19:37:00
URL: http://saratisting.blogg.se/
Postat av: lisenh

Cesar blev upprörd så jag postade utan att skriva vem det var från. Så, tofuwoken, rödbetorna med fetaost och burgaren är det jag som är skyldig till :)

2009-09-28 @ 21:09:56
Postat av: Beda

Ett tips på en god maträtt är makaronilåda. Stek lite korv, lök, purjolök och vitlök. Koka makaroner och blanda det med en god färskost, tex franska örter. Blanda med korvfräset i en form och häll över äggstanning. Toppa med lite fetaost och persilja och skjuts in i ugnen!

2009-09-28 @ 22:27:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0