Gracelin O'Malley

Boktips igen då.
Tegelstenen.
Detta är en bok som kanske tar ett tag att ta sig igenom, men det är värt det.
Har man bara fantasin till det så flyter den på.
Den spelas upp som en film för ens ögon och texten försvinner för att göra plats åt bilderna.
Nu är det iofs så med alla bra böcker jag läser.
Jag läser inte längre, märker inte att jag vänder blad, filmen fortsätter bara.

Boken då:
"Gracelin O'Malley - En irländsk utvandrarsaga"
Av Ann Moore.

Superbra!
Hungersnöd och fattigdom på Irland.
Uppror.
Utvandlingen till Amerika.
En stark kvinna, en modig man.
Ja..
Allt som behövs för att göra en bok bra.

Den är underbar helt enkelt.
Tung att hålla visserligen, men ändå omöjlig att lägga ner.

""Bry dig inte om mig.
Hur många böcker jag än läser är jag bara en idiot.
Hur är det de gamla säger?"
Han tänkte en stund.
"'Sjön besväras inte av svanen, hästen inte av betslet, fåret inte av ullen och människan inte av själen som finns inom henne' Jag tror det är bäst att jag försöker hålla det i minnet""


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0