Distansstudier

Distansstudier dras det ner på överallt.
Detta trots att fler och fler söker sig till högskolan.
Jag vill inte flytta.
Men vad har jag för annat val när det inte finns distansstudier!?
Ska jag verkligen bli tvingad att flytta ifrån allt och alla som jag känner mig nära!?
Allt och alla som betyder något för mig..
Allt bara för att staten, komunerna, ja samhället inte kan erbjuda mig en möjlighet till jobb eller studier där jag är född och uppfostrad!
Där jag vill leva, där jag känner mig trygg, där jag har mitt skyddsnät...
Jag känner mig lurad.
Jag vill inte lämna allt som innebär en trygghet inte bara för mig, utan även för Tiili.
Ska hon behöva växa upp utan sina närmsta släktingar, sin familj?
Bara ha mig som sin enda trygghet!?
Det känns inte rättvist.
Det känns inte rättvist alls.
Jag vill inte flytta...
Det handlar inte så mycket om rädsla som det handlar om att jag VILL bo och leva här!
Detta är mitt hem.
Detta är platsen jag växt upp på.
Jag ill att min dotter ska växa upp här!
Det är här jag har allt.
Allt utom möjligheter till ett jobb eller en utbildning.
Det känns inte rättvist...
Jag vill inte...


Kommentarer
Postat av: Anna79

Hmm svår sits det där. Men kan inte du/ni flytta under studietiden och flytta tillbaka "hem" när du pluggat färdigt?

Vet att det är svårt att få jobb var man än bor idag, men det kan ju ha hunnit ändrats under din studietid.

Sen så är vi av lite olika uppfattning, för jag tycker inte att staten o kommunen har ansvar att fixa arbete åt invånarna utan det är ngt man får göra själv.

Säger inte vad som är rätt eller fel i frågan, och hur tråkigt vore det inte om alla tyckte lika om allt?!

Hoppas det löser sig för dig på allra bästa sätt!

2009-11-30 @ 11:51:13
Postat av: Gubbfan

En väldigt sen kommentar!



Men snälla Anna79 som hade kommenterat här före mig!

Jag råkade se din kommentar.

Visst skall vi ha olika uppfattningar om saker och ting, men.....

Vi lever i ett SAMHÄLLE där vi skall hålla ihop, där vi har ansvar för varandra. Det fungerar inte med att man sköter sitt och skiter i andra. Vi måste hjälpas åt, det är liksom förutsättningen för ett samhälle.

En sak som är viktig är att vi hjälper varandra med kunskaper och möjlighet till försörjning. För detta har vi uppfunnit en väldigt praktisk inrättning, nämligen stat, landsting och kommun. Som vi gemensamt finansierar. Väldigt praktiskt och bekvämt.

Skall vi förlita oss på den privata sfären kommer kaos att utbryta. Den starkes rätt kommer att gälla.

Med den starke menas också den som var klok nog att välja välbeställda föräldrar som kan fixa bostad, betala studier, försörja barnet och fixa bra jobb när studierna är klara.

Men nu är det så att alla inte förstod att välja föräldrar innan man ens var en liten spermie.

Hur gör man med dessa individer?

Skall man som framgångsteologerna säga att det är bara Guds straff? Inget att göra något åt!

Nej det är faktiskt vårt gemensamma ansvar. Via den praktiska uppfinningen SAMHÄLLET.

2010-02-01 @ 15:33:05
URL: http://gubbfan.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0