Calypso

Hej gumms.
Du lämnade ingen mail, så jag slänger upp ett svar här.
Ammingen räcker mer än väl fram till 6 månaders ålder, sedan bör man börja introducera mat eftersom det då börjar behövas mer än bara mjölken.
Egentligen finns det nog med näring där, men det behövs mer eftersom bebisarna då blir mer aktiva och efter 6 månader så finns det risk att de blir lite kinkiga och kanske inte vill äta annat än mammas mjölk om man inte börjat introducera mat vid dessa 6 månader.
Väldigt lång mening där kände jag hehe.
Sedan så har det lite med om man tänkt sluta amma vid 6 månader eller inte oxå.
För som du säger så skyddar mjölken från intolerans osv.
Men jag har tänkt amma lite längre än så faktiskt och då skyddar mjölken oxå lika länge som jag ammar.
Det som är bra i min mjölk förvinner ju inte bara för att min bebis fyller halvåret.

Nu ska jag säga att jag inte är bombis på detta, utan detta så jag har fått det förklarat för mig och jag har inte ifrågasatt det eftersom jag tycker det låter rimligt.
Men för säkerhets skull så hojtar jag lite lätt på Gubbfan, för vad jag förstått så är hans fru väldigt haj på detta med bebisar.
Så Gubbfan, om du skulle kunna tänka dig att höra med frugan, hur ligger det till egentligen?
Skulle bli väldigt tacksam för lite klarhet i detta!

Calypso, hoppas jag gav ett bra svar och så håller vi tummarna för att vi får lite hjälp att förstå mer!
Tjing!
=)

Kommentarer
Postat av: Lina

:) åh vad roligt att mötas upp så ofta! då borde det ju inte vara jätte svårt att försöka planera att åka neråt vid den tidpunkten :) Thihi!



Jadu amning is the shit :D Här helammas det men vi har börjat pyttelite med smakisar mest bara för att hon ska få pröva lite olika smaker (varav smakisnamnet haha) Men det är ingen hit kan jag lova det grimaseras hejvilt, och så mmm:ar hon lite extra när hon får bröstmjölk precis som hon vill säga något haha.. Men hon är så sjukt nyfiken när vi äter. hihi! Men jag ska också HEL amma till och med 6 månader sen succesivt minska efter det. Så det lär ju iaf bli amning 2 månader till på det typ morgon/kväll eller nåt :)



Tycker det är så praktiskt med bröstmjölk och ekonomiskt också, sen är det ju mysigt men viktigast av allt är ju att den innehåller ju så mycket bra saker :D



Länge leve brösten ;)

2009-11-04 @ 22:46:13
URL: http://fearsofjune.blogspot.com/
Postat av: Lina

ja det hade verkligen varit toppen att träffa in en träff :)



Jao, jag var väll också att ja när det har gått 6 månader SKA jag sluta, men nu har jag lärt mig tycka om det, det är ju omöjligt att veta innan man har ammat, men det är så mysigt och praktiskt ba slänga fram tutten lixom! Så ja det lär ju blir iaf 2-3 månader till som jag delammar! Men det faller sig nog ganska naturligt att minska succesivt annars kommer brösten strejka :P

Sen tänkte jag försöka ha i frysen sen så jag kan ge henne lite mjölk när jag slutat också hade ju varit toppen! :)

Kram

2009-11-04 @ 23:16:48
URL: http://fearsofjune.blogspot.com/
Postat av: emma

precis som du säger så finns det en massa bra saker i bröstmjölken,,,men anledningen till att man börjar med smakportioner när bebben är 6 månader är att depåerna med järn börjar sina då.,Bebisarna får inte i sig järn via bröstmjölken. Alltså ska man därför börja ge smakportioner...

men innan dess finns ingen anledning att börja egentligen,,så länge allt med amning osv funkar och man trivs med det. Sen att man vill fortsätta amma längre är ju givetvis ingen nackdel....men man bör som sagt kompletera med annat oxå.

lycka till

mvh Emma

2009-11-05 @ 08:44:35
Postat av: Gubbfan

Om jag nu förstått det hela rätt, så har jag inget att tillägga.

Att fortsätta med amningen ganska länge, men kanske på kvällen när det skall sovas ger en massa trygghet för barnet också.

Bara man är försiktig med de färdiga burkarna man kan köpa. De innehåller i allmänhet alla saker som de små behöver, men kanske tillsatser och konserveringsmedel som de små inte behöver.

Smakportioner och snart riktiga portioner är helt ok, men pass dig bara. Snart tar hon fläskkotletten från din tallrik och det är du som får äta den där mosade geggan. Själv sitter hon och gnager förtjust i sig den riktiga maten, med alla nyttigheter.

:-)

2009-11-06 @ 08:32:34
URL: http://gubbfan.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0