Känslor

Det verkar finnas en hel del känslor gällande detta att jag tänker ta hål i öronen på min dotter.
Jag tycker då det är lättare att förklara genom ett inlägg hur och varför jag kommit att ta detta beslutet.
Det är nämligen flera bidragande faktorer till detta.


  • Både jag och min äldre syster fick hål i våra öron innan vi var året fyllda. Syster tror jag till och med fick sina innan sin 4 månadersdag.
    Vi har alltid varit glada över att vi fick dessa så tidigt av flera orsaker.
  • Risken för infektioner är mindre om hålen tas nu när Sprattlarn är så liten då hon inte geggar runt med "grejs" för att sedan pilla i sina öron med smutsiga händer.
  • Hon kommer antagligen ändå vilja ha hål i öronen när hon når 4-års åldern som de flesta andra flickor.
  • Allergier kommer inte uppstå om man sätter titan, plast eller äkta (jag menar ÄKTA) guld i öronen på henne. Det är bara klantiga människor som sätter örhängen med nickel i öronen på sig själv eller sina barn. Sedan bör man inte glömma att det är nickel i knapparna som finns på de flesta bodys, vilka barnen kan reagera på om de är nickelallergiska. Allergisk är inget man blir, det är något man redan är.
  • Det läker snabbare nu än när de är äldre och är där och pillar hela tiden.
  • Sprattlarn pillar aldrig på sina öron och därför är jag inte heller orolig över att hon skulle lyckas plocka bort ett örhänge och svälja det. Det borde varit många fler sådana olyckor om det var vanligt då det inom många kulturer tas hål redan på de nyfödda bebisarna.
  • Smärta tas upp. Vaccination gör enligt mig ondare än att ta hål i öronen. Jag har tagit fler hål i öronen efter att jag nåde 10-års åldern och säger ändå att stelkramprsprutan slog hål i öronen med hästlängder i smärta.
  • Javisst är Sprattlarn fin utan hål i öronen, hon är det finaste jag vet. Men hål i öronen gör henne inte ful och de gör henne inte vackrare heller. Det går ju faktiskt inte att bli vackrare än vackrast, vilket hon redan är. =)


Just nu kommer jag inte på mer av de saker som andra tagit upp som orsak att låta bli eller varför jag vill göra detta.
Men tycker att detta är tillräckligt med orsaker till varför jag ser fördelarna med att ta hålen i öronen på min dotter redan nu.
Det är ett fritt val och ni hör aldrig mig klaga eller fråga "varför?" när någon väljer att inte ta hål i öronen på sina barn, trots att jag inte kan förstå varför man inte gör det så tidigt som möjligt för barnets skull.
Det finns självklart nackdelar och fördelar med allt, för mig så överväger fördelarna nackdelarna i detta fall.

Kommentarer
Postat av: Emma

Kan inte låta bli att ändå kommentera dina motiveringar. =P

Nummer 1. Hon kommer kanske inte ens vilja ha hål i öronen.

2. Om hon vill det borde hon inte vara tillräckligt gammal för att själv kunna bestämma vad hon vill med sin kropp o då utstå smärtan, den uppkommer ju iallafall oavsett hur ont det gjorde för dig, smärta är ju nånting som man upplever individuellt och varför utsätta henne för smärta i onödan??

3. Ja nickelallergi är nånting man föds med, men som man kan framkalla allerigiska reaktioner av(jag vet av egna erfarenheter så jag väldigt nickelallergisk mycket som har förvärrats av att jag haft hål i öronen och nu som frisör så är det nickel i saxen och jag ska helst inte hålla på ens med mynt! ) så det kan absolut förvärras av hål i öronen för där blir det öppen hudkontakt i jämförelse med knappar från bodyn, men självklart så kan man hållas sig ifrån det med hjälp av äkta guld o plast. Och det har ju ingen roll i vilken ålder man gör det såklart.

4. När de är äldre så kan man ju lättar säga till dem att inte peta, lite svårt till en bebis. Och vad säger att hon inte kommer att tycka det roligt att dra i öronen om en månad? O bebisar stoppar ju allt i munnen, jag tror nog det händer trots vanligheten bland andra kulturer tyvärr.

5.Jag förstår fortfarande inte varför och kommer nog aldrig och göra det och OM du nu tycker hon är så fin utan VARFÖR ska hon då behöva genomgå detta ingrep för din skull?? För det är ju knappast för hennes skull nu.. det är ju inget nödvändigt ont.Hon blir ju knappast sjuk om du väntar på hennes vilja.. (?)

Jaja Joanne jag önskar henne det bästa och dig också men jag förstår inte detta tyvärr.. =(

Mvh

Emma

2009-12-09 @ 22:42:33
URL: http://emmatillvardags.blogg.se/
Postat av: Joanne

1. Jag vet INGEn tjej som inte velat ha och inte har hål i öronen.

2. Jag och fler med mig är väldigt glada över att våra föräldrar gjorde det valet åt oss, så varför inte min dotter.

Dessutom vaccinerar man inte barnen efter att ha tillfrågat dem, trots att de flesta vaccin idag är mer eller mindre helt onödiga då vissa av dessa sjukdommar inte är särskillt farliga och knappt, om ens, finns i sverige idag...

Detta är därmed ofta onödigt att utsätta sina barn för, för att inte tala om svinis vaccinet som massor av föräldrar ger barnen utan att fråga om barnens åsikter om det.

Trots att de oftast inte ens blir så jättesjuka av sjukdomen, medans sprutan har massa mindre bra i sig.

3.Allergi tog jag upp eftersom folk verkar tro att jag är så dum att jag skulle sätta nickel i hennes öron.

Det är jag alltså inte.

4. Hur ofta lyssnar barn på sådant?

Speciellt som de ofta gör saker omedvetet.

Ser inte att risken för att hon får sitt eget örhänge i munnen som värre än att hon får mitt örhänge i munnen.

dessa tappar jag i sängen ibland och hon drar även i mina öron helre än sina egna.

Jag tänker inte måla fan på väggen.

5. Det är charmen med det hela.

Jag kan inte förstå varför någon väljer att inte ta hål i sina barns öron tidigt, men som sagt så ifrågasätter inte jag dem för det, då jag anser att det är upp till var och en och att ingen egentligen ska behöva försvara sig gällande en sådan här sak.

Ingreppet är för att slippa det senare, för hennes skull, inte min vad du än tror om saken.



Du behöver inte förstå.

Du behöver egentligen inte ifrågasätta heller, men eftersom det görs så förklarar jag.

Dock ska jag inte behöva försvara mitt val lika lite som någon av motsat åsikt ska behöva försvara sin.



Mvh Joanne

2009-12-09 @ 23:03:25
URL: http://sprattlarn.blogg.se/
Postat av: Camilla

Hej hej gumman! Varför försvarar du dig om du tycker att ditt beslut är det riktiga för dig och Tiili? Låt de som kommenterar kommentera utan kommentarer tillbaka. Du vet att jag inte tycker som du i denna fråga, men jag klandrar dig inte för att du vill göra som du vill. Men jag tycker inte att du ska jämföra vaccinering med hål i öronen. Vaccinera gör man pga att man vill skydda sina barn mot något. Hål i öronen tar man för att man tycker att det är fint. Det är ju inte så att barnen blir sjuka av att inte få hål i öronen men det kan de ju bli om de inte får vaccinet. Och visst är det så att vissa sjukdomar kanske inte är så farliga att få men det finns sjukdomar som inte finns i sverige pga att vi vaccinerar våra barn. Så jag tycker inte att du ska försvara vad du tycker men snälla jämför inte detta med vaccinering, det ligger inte i samma forum, så att säga.

Puss på dig!

2009-12-09 @ 23:36:29
URL: http://milinov.blogg,se
Postat av: Joanne

Camilla, det jag jämför med vaccinering är inte som du tror.

Utan själva smärtan är det jag jämför.

Inte nyttan av det hela.

Hänger du med?

Hål i öronen skyddar inte mot sjukdommar nej, men det gör mindre ont än vaccinering.

Anledningen till att jag gör den jämförelsen är för att någon påpekade att det ju gör ont att ta hål.

Vilket alla inte ens tycker..

2009-12-10 @ 00:43:45
URL: http://sprattlarn.blogg.se/
Postat av: Therese

Tycker det e supergulligt med hål i öronen på småtjejorna :) Själv va jag 1 år när jag fick mina första hål o jag va sååå söt o MYCKET nöjd över dom.. Fördelen med att ta hål tidigt tycker jag är ju att dom minns inte sen OM det gjorde ont eller inte :P

Äh det är ditt barn, du bestämmer över henne.

Som du säger du påpekar ju inte att andra INTE tar hål i öronen på sina döttrar.

Jag ska ha en tös nu o jag vill ha hål i öronen på henne, fats jag har en gubbe som jag måste dela beslutet med ...suck.. hehe men med lite kvinlig list så vinner jag nog där med ;)

kram på er

2009-12-10 @ 10:46:46
URL: http://tesenfesen.blogg.se/
Postat av: Emma

nej visst jag behöver inte kommentera alls och som jag sa tidigare så är det ju du som förälder som bestämmer över ditt barn och nej jag varken behöver eller kommer förstå dina motiveringar...

Och det där med barnsjukdomarna, var har du fått den infon om att de skulle vara ofarligare idag mot förr? Varför skulle man då överhuvudtaget vaccinera, sen kan jag hålla med om att folk vaccinerar sina barn för lätt mot svininfl. utan att det är tillräckligt testat, vi kommer inte att vaccinera Cornelius mot det pga det.

Om fördelen är att de inte minns hur ont det gör är en motivering till att låta de genomgå onödig smärta så vet jag inte hur ni resonerar.. för oavsett HUR ont det än gör(för ont gör det) så kan ni ju inte tro att barnen kommer skratta av förtjusning av ingreppet eller tycka att de är så fina. Men jag är väl konstig som tycker att varje unge ska få välja själv när det gäller en sån sak.

Hoppas som sagt att det går bra i alla fall för Lilla T skull!

Mvh Emma

2009-12-10 @ 17:24:39
URL: http://emmatillvardags.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0