Zilje min dunboll

Min mors 1 åriga tik ska ut på halvfoder vad det verkar.
Skriver ut henne här ifall intresset kanske kan finnas bland någon av mina läsare.
Min mor anser sig inte ha den tid som krävs för denna underbara hund och jag har förtillfället för mycket jag ska vänja mig vid innan jag kommer ta in en hund i mitt hem igen.
Zilje är av rasen Bedlingtonterrier.
En pigg alert hund med mycket Go i sig.
Snäll och rar, hon är inte så mycket "terrier" som kanske skulle vara önskvärt för rasen, men det gör henne mycket bättre lämpad som familje- och sällskapshund.
Gos är det bästa som finns i Ziljes värld och att springa lös kan hon göra outröttligt i flera timmar.
Hon har sin grunduppfostran.
Hon är uppfödd i hemmet med katter och barn runt sig, snäll och go, backar hellre undan om det är något.

Halvfoder innebär att min mor behåller avelsrätten för en-två kullar på hunden  men att hunden i övrigt är fodervärdens.
Mor kan välja att ta med hunden på uttällning, men står då för alla kostnader runt utställningen så som utställningsavgifter och bensin mm.
Mor klipper hunden gratis.

Detta är en trimm ras!
Så det krävs en del pälsvård, det är ett intresse som måste finnas!
Klippning, som sagt, sköter mor om möjligheten och vilja från fodervärden finns.
Dock är det småpillet som måste skötas i vardagen.
i gengäld så fäller inte hunden några hår.
Det är en frisk ras med få problem.
Zilje är DNA testad för Koppartoxios som bärare men frisk och detta är inget som någonsin kommer bryta ut och endast är relevant när man väljer hane att para henne med.
Alltså inget som fodervärden behöver bekymmra sig om eftersom hunden är frisk.

Nedan förljer lite bilder på min sötnos.
Om det inte vore för att jag inte vet hur livet kommer se ut så hade jag själv tagit henne utan att tveka.
Men när man precis blivit mamma och inte vet hur det kommer se ut med skola och jobb senare så vågar jag helt enkelt inte ta henne efterosm risken finns att jag inte kan ha kvar henne senare..



Zilje på min stora gravidmage.

 

Större än såhär blir hon inte heller.
=)

Sötaste dunbollen!
Intresserade bör inte bo allt för långt bort, Västragötaland, Göteborg är nog gränserna, då hunden bör finnas på inte allt för långt avstånd för smidighetens skull.

Vid intresse kika in på mors hemsida där även kontakt uppgifter finns.
Sidan hittar ni HÄR 

Och om ni känner er bättre till mods att höra av er till mig så kan ni Maila till
[email protected]
Där jag kan svara på eventuella frågor eller om jag inte vet, fråga vidare.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Men, det är ju en sån hund som jag har:-D

Hade två stycken Bedlingtons tills dagen innan nyår då vi tyvärr fick ta bort den ena.

Kan intyga att det är en underbar ras att äga.

Den passar alla slags människor. (Även min man som är allergisk)sådär, nu har jag gjort lite smygreklam;-)

2009-08-05 @ 13:31:40
URL: http://mitt-liv-med-hund.blogspot.com
Postat av: sofia maisa

ge henne till mig !! =P

önskar så ja kunde ha henne

2009-08-06 @ 11:58:31
Postat av: Karin

Har också en liten bedlistjej som heter Ida. Hon är från samma kennel som Ziljes mamma. UNDERBAR ras!!!



Jättekul att läsa din blogg, har nog snart tagit mig igenom alla inlägg från början till nu. :-)

2010-11-10 @ 16:32:44
URL: http://www.bedlingtonterrier.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0